Den traditionella säljtrappan är död och 90% av beslutsfattarna svarar inte på kalla samtal. Med appar från Hitta.se och Eniro vet man på förhand vem som ringer och spärraknappen är lika tillgänglig som sparaknappen. Social selling sker i fyra steg för att nå fram till kunden, att följa dem under köpprocessen och därefter underhålla relationen.
Här är del 2 av LinkedIns egen fakta och statistik som kan vara till grund för att hitta ett nytt arbetssätt. Läs även Social Selling del1
- exponera dig själv, skapa ditt personliga professionella varumärke.
- leta efter rätt personer att kommunicera med.
- skapa engagemang och dela med dig av dina insikter.
- bygg starka relationer genom nätverkande.
Här är del 2 av LinkedIns egen fakta och statistik som kan vara till grund för att hitta ett nytt arbetssätt. Läs även Social Selling del1
6. Leta efter de hetaste branschnyheterna och dela med dig av dina insikter
Att länka, kommentera och dela dina kontakters innehåll hjälper ditt nätverksbyggandet. Om du ändå bevakar branschnyheter se till att dela det mest intressanta så du uppfattas som en viktig källa, du får följare och fler kontakter.
LinkedIns nya Pulsapp för Android och Iphone har blivit riktigt bra och gör relevanta urval utifrån det du skrivit i profilen, dina kontakter inställningar, de företag och grupper du följer. Det du gillar visas i andras flöden och du framstår som uppdaterad och har koll på utvecklingen. Säljare som har överträffat sin kvot hade delat 23% mer relevant innehåll varje månad än vad övriga har gjort.
7. Dra nytta av LinkedIns grupper
Det är ett utmärkt ställe att skapa en plattform för gemensamma diskussioner och erfarenhetsutbyten. Ta reda på vilka grupper dina kvalificerade leads och prospects är medlemmar i, du hittar det i profilens högerkolumn. Du har 70% större sannolikhet att boka ett säljmöte när ni är medlemmar i samma LinkedIngrupp
8. Var en aktiv medlem i dina grupper
Du kan gå med i 50 grupper. Många av dem är på engelska och passar som källa för din egen kompetensutveckling, delta i diskussionerna. Välj ut några grupper där du postar något nytt varje vecka men för att uppnå status som påverkare räcker det inte du måste också tycka, tänka och diskutera.
I övriga grupper kan du visa dig 3-4 gånger om året. Titta igenom fyra olika grupper varje vecka, läs igenom posterna och lämna spår efter dig i form av en kommentar. Det viktiga är att det syns i dina kontakters flöden att du engagerar dig. Personer som poster egna inlägg och är engagerade i diskussioner får 4 gånger fler besökare än övriga.
9. Dra nytta av dina 2a hands kontakter
Utforska din kontakters kontakter med avancerat sök och be att bli introducerad när du hittar intressanta leads. 84% av beslutsfattarna inom B2B företagen börja köpprocesser med att kolla referenser på potentiella leverantörer. B2B kunder är 5 gånger mer engagerade när det finns gemensamma bekanta som förmedlar kontakten.
10. Kom in köpprocess tidigare med hjälp av automatiskt sök
Spara dina avancerade sökningar, låt LinkedIn sköta en del av jobbet och du får en maillista varje vecka att utforska. Bli först att få veta när nyanställda passar in med din kundprofil eller när någon byter jobb.
Att länka, kommentera och dela dina kontakters innehåll hjälper ditt nätverksbyggandet. Om du ändå bevakar branschnyheter se till att dela det mest intressanta så du uppfattas som en viktig källa, du får följare och fler kontakter.
LinkedIns nya Pulsapp för Android och Iphone har blivit riktigt bra och gör relevanta urval utifrån det du skrivit i profilen, dina kontakter inställningar, de företag och grupper du följer. Det du gillar visas i andras flöden och du framstår som uppdaterad och har koll på utvecklingen. Säljare som har överträffat sin kvot hade delat 23% mer relevant innehåll varje månad än vad övriga har gjort.
7. Dra nytta av LinkedIns grupper
Det är ett utmärkt ställe att skapa en plattform för gemensamma diskussioner och erfarenhetsutbyten. Ta reda på vilka grupper dina kvalificerade leads och prospects är medlemmar i, du hittar det i profilens högerkolumn. Du har 70% större sannolikhet att boka ett säljmöte när ni är medlemmar i samma LinkedIngrupp
8. Var en aktiv medlem i dina grupper
Du kan gå med i 50 grupper. Många av dem är på engelska och passar som källa för din egen kompetensutveckling, delta i diskussionerna. Välj ut några grupper där du postar något nytt varje vecka men för att uppnå status som påverkare räcker det inte du måste också tycka, tänka och diskutera.
I övriga grupper kan du visa dig 3-4 gånger om året. Titta igenom fyra olika grupper varje vecka, läs igenom posterna och lämna spår efter dig i form av en kommentar. Det viktiga är att det syns i dina kontakters flöden att du engagerar dig. Personer som poster egna inlägg och är engagerade i diskussioner får 4 gånger fler besökare än övriga.
9. Dra nytta av dina 2a hands kontakter
Utforska din kontakters kontakter med avancerat sök och be att bli introducerad när du hittar intressanta leads. 84% av beslutsfattarna inom B2B företagen börja köpprocesser med att kolla referenser på potentiella leverantörer. B2B kunder är 5 gånger mer engagerade när det finns gemensamma bekanta som förmedlar kontakten.
10. Kom in köpprocess tidigare med hjälp av automatiskt sök
Spara dina avancerade sökningar, låt LinkedIn sköta en del av jobbet och du får en maillista varje vecka att utforska. Bli först att få veta när nyanställda passar in med din kundprofil eller när någon byter jobb.
- 50% av affärerna går till den första personen som tar kontakt med en potentiell köpare.
- Det är upp till 10 gånger vanligare att nyanställda chefer fattar beslut om större inköp än de som varit anställda en längre tid.
BOKA! ... 15 minuter telefonsamtal med mig! Det är kostnadsfritt Jag ringer upp dig. Vi reder ut begreppen och utgår från din situation. Du får förslag på nästa steg, hur du går vidare med digitala verktyg eller att mäta trafiken. |
|
Cybero
Academy
Cybero lanserar ett nytt utbildningskoncept som vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring, information och PR på mindre- och medelstora företag. Utbildningsmaterialet som uppdateras regelbundet finns online och fungerar som en handbok under ett år.
Kommande E-kurser
Academy
Cybero lanserar ett nytt utbildningskoncept som vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring, information och PR på mindre- och medelstora företag. Utbildningsmaterialet som uppdateras regelbundet finns online och fungerar som en handbok under ett år.
- E-kurs: Social Selling - LinkedIn ett verktyg för sälj- och marknadsföring
- Regelbundna E-brev som sätter LinkedIn i ett sammanhang
- Individuell handledning vid behov via Skype. (tillägg)
- Workshops vid behov (tillägg)
Kommande E-kurser
- E-kurs: Mät kampanjer i Google Analytics
- E-kurs: Marketing automation med MailChimp