
Vill sammanfatta året som omtumlande för alla. Google ställde allt på ända med nya algoritmer som premierar kvalitet och straffar fuskare. Begreppet "Content i king" spred sig som en löpeld vilket förvånar många av oss eftersom "Content" alltid varit kungen i alla budskap.
Sociala medier har verkligen blivit socialt och är var mans kanal. Mail används i jobbet och privat skickar man meddelanden och delar innehåll i andra plattformar. Marknadsavdelningarna fick skrota exponerings-tänkandet, hitta nya arbetssätt och andra typer av byråer när papper och annonser fasas ut och Mynewsdesk är den nya tidens tidningsredaktion. Senast idag läste jag att begreppet "Digital marknadsföring" är ute. Nu är all marknadsföring digital och förtydligande behövs inte.
Smartphones och läsplattor ökar i en rasande fart och den som har allt att välja på surfar, är social och tittar på filmer i läsplattan, läser mailen med smartphonen och jobbar med datorn. Nu är mobilanpassad hemsida ett krav och responsive design på ropet så hemsidan anpassas efter skärmens storlek. Även omfånget i nyhetsbrev måste bantas för hur mycket orkar man läsa i en smartphone. Ingresser och länkar till bloggen är en lösning.
API och Cloudcomputing var obegripligt för bara två år sedan. Nu har programvaror kommit och gör sitt segertåg bland små- och medelstora företag som får kraftfulla och kostnadseffektiva program. API:n kopplar ihop dem och gör det möjligt att samordna hemsida och nyhetsbrev med CRM.
Jag ser fram emot 2013 och hoppas på lite lugnare utveckling. Det är tufft att ständigt bevaka omvärlden och ställa om sitt arbetssätt så jag hoppas på ett år av förvaltande av de nya systemen, att användarna kan få växa in i och bli hemmastadda innan nästa teknikskutt väller över oss igen.