Att skicka automatiserade meddelanden till helt nya prenumeranter är lätt, det är bara att välja en lämplig mall så triggas utskicken igång direkt de har fyllt i formuläret. I verkligheten används ePosten redan och det finns en lista med många mottagare. De flesta får samma nyhetsbrev oavsett vilka de är, vilket intresse de har och var i köpprocessen de befinner sig i. Handen på hjärtat, har du segmenterat dina mottagare eller får alla läsa allt?
Köpprocessen Syfte med segmentering är att anpassa budskap till kunden och det steg i köpprocessen hen befinner sig i. Steg 1 - Discovery. Här finns personer som anmäler sig till nyhetsbrev och de du lagt till efter ett event. Du kommunicerar med dem då och då, skickar Jul- och sommarhälsning. De kan vara potentiella kunder eller dina ambassadörer. Steg 2 - Evaluation. Dessa personer söker aktivt efter information och utvärderar möjliga leverantörer. 70 - 90% av köpprocessen sker i stadium 2 och de ska få relevant information. Steg 3 - Buying och steg 4 - Advocacy här befäster och fördjupar du relationen till kunder. |
I denna bloggpost skriver jag om hur du skapar automatiska ePostmeddelanden som skickas till befintliga kontakter. Det är nu du måste veta skillnaden mellan Campaign och Automation
Skillnad mellan Campaign och Automation
En Campaign i MailChimp är ett engångs-meddelande. När det väl är skickat är det avslutat och passar bra för nyhetsbrev som blir inaktuellt direkt. Automation är ständigt aktuellt och skickas ut när mottagaren är redo att ta emot information.
Tänk dig att ett lead (steg 2) övergår till att bli en kund (steg 3) och du vill skicka ett introduktionserbjudande som bara gäller nya kunder. Därefter ska kunden få en serie av flera mail om den köpta tjänsten. Alla nya kunder får den här serien av mail oavsett när de blir kunder, innehållet är ständigt aktuellt och uppdateras.
Tänk dig att ett lead (steg 2) övergår till att bli en kund (steg 3) och du vill skicka ett introduktionserbjudande som bara gäller nya kunder. Därefter ska kunden få en serie av flera mail om den köpta tjänsten. Alla nya kunder får den här serien av mail oavsett när de blir kunder, innehållet är ständigt aktuellt och uppdateras.

Flöde och segmentering
- Rita ett flödesschema med den ordning som mailen ska skickas ut. Gör det enkelt, rita på ett papper.
- Lägg till personen i gruppen kunder.
Campaign:
- I Nyhetsbrevet lägger du en länk till en produktsida.
- Aktivera funktionen Goal i nyhetsbrevet
Automation
- Skriv ett automation-mail med erbjudandet. Lägg till fler mail om du vill att det ska vara en serie.
- Som trigger anger du Subscriber browes to URL se röd ruta i bilden nedan.
- Lägg till fler regler:
- match group kund
- not started workflow

Det finns ytterligare tre andra triggers man kan använda när man skickar en campaign. Se pilen i bilden till vänster.
- Campaign is opened
- Any link in campaign is clicked
- Specific link in campaign is clicked.
Har du en e-shop kan du skicka automatiska mail som triggas av att kunderna lägger order.
Del #5 i serien
Nu gör jag ett kort uppehåll med temat om Marketing Automation. Jag har fler bra tips som kommer under våren. Inom kort omarbetar jag bloggposterna och ger jag ut en serie av eBrev som handlar om Marketing Automation. Jag omsätter alltså det jag skriver om i #3 Skicka en serie mail, en startguide. |
Anmäl dig till kommande eBrev om Marketing Automation och prenumerera på bloggen >> |
Läs om... Getting Started With Automation Läs om... Campaigns Läs om... Segmentation and Groups Läs om... Send Targeted Emails Based on Website Activity Lär dig IRL... Anmäl dig till kursen e-Postmarknadsföring med MailChimp, Hands-On |