Lyssna på begreppet... AUTOMATION ...
Visst låter det som om man behöver en hel verksta´ bara för att skicka ut några mail.
Det händer något med mailet när det har kommit fram, någon öppnar och läser det eller trycker på en länk... och då skickas det ut ett helt nytt mail med ett annat budskap. Och det görs automatiskt.
Jag kommer att skriva en serie av bloggposter som beskriver vad som händer och varför man använder sig av Marketing Automation i kommunikationen med kunder och intressenter. Kommentera gärna och ställ frågor så får vi en diskussion som blir till nytta i ditt jobb.
Visst låter det som om man behöver en hel verksta´ bara för att skicka ut några mail.
Det händer något med mailet när det har kommit fram, någon öppnar och läser det eller trycker på en länk... och då skickas det ut ett helt nytt mail med ett annat budskap. Och det görs automatiskt.
Jag kommer att skriva en serie av bloggposter som beskriver vad som händer och varför man använder sig av Marketing Automation i kommunikationen med kunder och intressenter. Kommentera gärna och ställ frågor så får vi en diskussion som blir till nytta i ditt jobb.
1. Det här ska hända när en ny kontakt läggs till.
Funktionen för automatisering finns i de flesta program för e-postmarknadsföringsföring och med hjälp av denna bloggpost lär du dig att förstå principen. Läs supportsidorna i ditt eget program om du inte använder MailChimp.

I veckan startade Nätverket #ehandel031 i Göteborg, ett 80-tal intresserade minglade och bytte visitkort på DIBS kontor i centrala stan.
Vad är visionen?
"...Att vara ”E-handelns vardagsrum”, en central mötesplats där man kan diskutera allt möjligt, högt som lågt inom e-handel. Att förenkla och underlätta för handlare i Göteborg om att ta steget till det digitala..." och " ...Att placera Göteborg på Sveriges e-handelskarta."
Läs artikeln >>
Jag kom tillbaka till kontoret med flera visitkort och mer blir det nästa gång. Hur ska jag hantera det på bästa sätt? Hur håller man kontakten och hur ska jag förmedla till de andra vad jag gör? Det är en salig blandning av människor som befinner sig i angränsande områden vilket ger mig stora möjligheter att lära mig mer i en tid när sälj och marknadsföring närmar sig varandra. Funktioner inom sociala medier, molntjänster, webb- och ehandel integreras och det blir lättare att dela information, data och att samarbeta.
Vad är visionen?
"...Att vara ”E-handelns vardagsrum”, en central mötesplats där man kan diskutera allt möjligt, högt som lågt inom e-handel. Att förenkla och underlätta för handlare i Göteborg om att ta steget till det digitala..." och " ...Att placera Göteborg på Sveriges e-handelskarta."
Läs artikeln >>
Jag kom tillbaka till kontoret med flera visitkort och mer blir det nästa gång. Hur ska jag hantera det på bästa sätt? Hur håller man kontakten och hur ska jag förmedla till de andra vad jag gör? Det är en salig blandning av människor som befinner sig i angränsande områden vilket ger mig stora möjligheter att lära mig mer i en tid när sälj och marknadsföring närmar sig varandra. Funktioner inom sociala medier, molntjänster, webb- och ehandel integreras och det blir lättare att dela information, data och att samarbeta.
- Jag vill samla alla epostadresser på ett ställe.
- Jag vill segmentera mina nya kontakter så jag når dem det gäller. Frågor om betalningsströmmar kanske inte intresserar skribenterna som brottas med effektiv Content Marketing.
- Jag vill slippa bläddra bland visitkort och kludda på baksidan på en ytan som inte räcker till.
- Jag vill veta vilka som är intresserad av just det jag levererar, vilka som har behov av underleverantörer.
- Jag vill hitta leverantörer som kompletterar Cyberos tjänster så att kunden upplever en totalleverans.
2 Var börjar jag? Hur går jag tillväga?
- Steg ett är att bestämma vilka budskap jag vill förmedla och på vilket sätt. Slutmålet är att få fler prenumeranter på bloggen för att exponera min egen kunskap och att få ett bra underlag när jag vill kontakta någon inom ett visst intresse/kunskapsområde.
- Ett annat mål är att leda trafik till målsidorna på webbplatsen för att sortera fram de företag som är intresserade av Cyberos tjänster. Beslutsfattare hittar jag på LinkedIn,
- Hur ska jag segmentera mina nya kontakter?
- Gruppen Nätverk
- Undergruppen: #ehandel031
- Intressegrupper behövs men det kan vänta
- Ort eftersom några är hitresta
- Företag? Är det viktigt eller inte? Jag är mer intresserade av personerna än var de jobbar.
3 Skicka första mailet
Ett första introduktionsmail skickas till personerna i det nätverket, tacka för ett trevligt samtal och berätta om dig själv, företagets verksamhet och be om svar, att de berättar om sig själva och vad de erbjuder. Det är ett sätt att fånga upp mer information och kvalificera dem som potentiell kund, leverantör, konkurrent, samarbetspartner.
De som vill prenumerera på bloggen ska trycka på en länk med en sk Merge Tag som gör att hens epostadress automatiskt läggs till i segmentet för mottagare av bloggen. När det är gjort kommer den personen att hamna i en loop och får ett mail varje gång en ny bloggpost publiceras.
De som vill prenumerera på bloggen ska trycka på en länk med en sk Merge Tag som gör att hens epostadress automatiskt läggs till i segmentet för mottagare av bloggen. När det är gjort kommer den personen att hamna i en loop och får ett mail varje gång en ny bloggpost publiceras.
4 Använda SURVEY för att uppdatera en epostadress
En befintlig epostadress som finns i MailChimplistan kan uppdateras på tre sätt när man vill att en person ska läggas till i en grupp.
If you're looking to create a Segment based upon those who click a 'Yes' option, one way to go wold be to use MailChimp's Simple Survey merge tags. With the *|SURVEY:|* merge tag, it's possible to add a clickable survey within the Campaign, and later segment based upon the results. For example, you could frame the question:
Would you like to receive RSS Campaigns?
*|SURVEY: Yes|*
*|SURVEY: No thanks|*
This would create links within your campaign that subscribers could use to answer a survey question. Later on you can segment based upon the survey like this: http://screencast.com/t/8xJ0G7IygU
- Personen uppdaterar själv via den egna profilen om gruppen visas i anmälningsformuläret.
- Listägaren uppdaterar manuellt i MailChimp.
- Automatisera genom att mailmottagaren klickar på en länk med en Merg Tag (SURVEY) sedan skapas ett segment som baseras på resultatet. Se nedan det tips jag fick av MailChimps support.
If you're looking to create a Segment based upon those who click a 'Yes' option, one way to go wold be to use MailChimp's Simple Survey merge tags. With the *|SURVEY:|* merge tag, it's possible to add a clickable survey within the Campaign, and later segment based upon the results. For example, you could frame the question:
Would you like to receive RSS Campaigns?
*|SURVEY: Yes|*
*|SURVEY: No thanks|*
This would create links within your campaign that subscribers could use to answer a survey question. Later on you can segment based upon the survey like this: http://screencast.com/t/8xJ0G7IygU
4. Imorgon är sanningens ögonblick.
De första mailen gick ut idag och i veckan ser jag resultatet. Och, om de inte öppnar och läser. Vad gör jag då? .... ja då kan jag skapa en till regel som säger att de får en vecka på sig för sen kommer påminnelsen. Men det gäller att tänka till eftersom den vanligaste orsaken till att avsluta är att mailen kommer för ofta, upplevs som ointressant eller påträngande.
Del #2 i serien
Handlar om att distribuera en blogg via epost. Ett klick på en prenumerationslänk (merg taggen SURVEY) är en trigger för att starta en loop av automatiska mail varje gång en ny bloggpost publiceras . |
Vill du veta mer...

Läs om... Marketing Automation med MailChimp
Läs om... Merge Tags som automatiskt gör saker i mailet
Läs om... Hur man schemalägger bloggar
Lär dig IRL...Anmäl dig till kursen e-Postmarknadsföring med MailChimp, Hands-On fortsättningskurs
Läs om... Merge Tags som automatiskt gör saker i mailet
Läs om... Hur man schemalägger bloggar
Lär dig IRL...Anmäl dig till kursen e-Postmarknadsföring med MailChimp, Hands-On fortsättningskurs