I huvudet på en digital coach beskriver de dilemman och svårigheter som uppstår för hen som sitter på stolen framför datorn på marknads- och säljavdelning, hen som operativt ska omsätta strategiska planer med förväntningar på ökad lönsamhet med webb- och socialmediasatsningar.
Här möter du exempel ur verkligheten.
"Marknadsavdelningen är inne i en radikal förändring. Bort med kreativa investeringar på känn. In med hårda fakta, teknik och analys. Nyckeln ligger i nya digitala verktyg" skriver Computer Sweden i en artikel.
Här möter du exempel ur verkligheten.
"Marknadsavdelningen är inne i en radikal förändring. Bort med kreativa investeringar på känn. In med hårda fakta, teknik och analys. Nyckeln ligger i nya digitala verktyg" skriver Computer Sweden i en artikel.

Med 18 år i branschen har jag sett omvälvande förändringar. Till alldeles nyss handlade marknadskoordinatorns jobb mest om det gamla vanliga, att exponera varumärket, även i digitala kanaler. Uppdatera hemsidan, skicka ut nyhetsbrev, skriva något på Facebook, Twitter, LinkedIn eller lägga upp bilder på Pinterest, YouTube eller Instagram. Den "gamla världen" med trycksaker, annonser, ny grafisk profil och logotyper, mässor, interna nyhetsbrev, kampanjer mot återförsäljare, distribution av säljmaterial och support till säljavdelningen finns kvar i stor utsträckning.
För några månader sedan fann jag illustrationen till höger på Hubspots blogg som väl beskriver den operativa vardagen och all kunskap och insikt en marknadskoordinator bör besitta, utöver de arbetsuppgifter de av tradition har utfört.
Konsekvens av artiklar och frukostmöten.
På frukostseminarierna som marknads- och säljchefer deltar i talas om vikten av en ny digital strategi - ideerna backas upp av artiklar och blogginlägg. Lösningarna är ofta stora komplexa system, för kostsamma för mindre- och medelstora företag så frågan hamnar på marknadskoordinatorns bord med orden... - Se till att det funkar och vi vill ha rapporter varje månad till ledningsgruppsmötet.
För några månader sedan fann jag illustrationen till höger på Hubspots blogg som väl beskriver den operativa vardagen och all kunskap och insikt en marknadskoordinator bör besitta, utöver de arbetsuppgifter de av tradition har utfört.
Konsekvens av artiklar och frukostmöten.
På frukostseminarierna som marknads- och säljchefer deltar i talas om vikten av en ny digital strategi - ideerna backas upp av artiklar och blogginlägg. Lösningarna är ofta stora komplexa system, för kostsamma för mindre- och medelstora företag så frågan hamnar på marknadskoordinatorns bord med orden... - Se till att det funkar och vi vill ha rapporter varje månad till ledningsgruppsmötet.