Blir du också lite konfunderad över LinkedIn-trafiken som redovisas i Google Analytics. Varför står det två olika referral med två olika källor? När jag började luska i det så blev det än mer förvirrande. Håll tungan rätt i mun för nu blir många detaljer för att reda ut begreppen.
|
- linkedin / social är trafik som kommer från mina egna bloggar och annonser på LinkedIn. Här använder jag egna kampanjkoder för att spåra användare och vilka källor de kommer ifrån.
- lnkd.in / referral
Det här fann jag när jag Googlade http://tcrn.ch/1zHEscK:
"And when you share a link or URL on the site or on Twitter, you’ll be able to shorten the link with companion URL shortener, Lnkd.in"
Jag tolkar det som att mina bloggar har delats vidare och därför automatiskt fått en förkortad länk. Därefter har någon tryckt på den länken och visas på Google Analytics. - linkedin.com / referral Ingen aning var trafiken kommer ifrån och kan bara gissa helt vilt. Kan det vara så att om någon gillar min blogg så visas det i den personens flöde. Vad anges i Analytics när någon i den personens nätverk i sin tur klickar på min länk för att läsa bloggen.
- Tittar jag på Landningssidan/Målsida i Analytics så ser jag att ingenting stämmer. Alla mina bloggsidor är kodade med linkedin / social ändå ser jag ofta att bloggens landningsida visas med annan källa/medium ( lnkd.in / referral eller linkedin.com / referral)
Varför skrivs kampanjkoder om till ett en annan källa/ medium?
Varför är det viktigt att ställa den frågan?
Varför är det viktigt att ställa den frågan?
Tittar man på översikten så har bloggar och annonser fått 168 träffar från LinkedIn. Tittar man sen på de kampanjkoder som har skrivits över, alltså ändrats till källorna lnkd.in eller linkedin.com så blir bilden en helt annan. 38 träffar är alltså redovisade i fel rapport den korrekta statistiken ska vara
|

Vill du veta mer
- Läs mer om Google Analytics funktioner.
- Få bloggen med e-posten.
- Eller anmäl dig till kurs
Att skapa kanmpanjkoder med Google Analytics.
Du får även lära dig att filtrerar fram vilka företag som besökte olika sidor.
Vet du varför det är så här med länkar från LinkedIn?